.

.

Jangan 'lemau' sangat Mat Don


Mungkin Liridon Krasniqi atau lebih dikenali sebagai Mat Don boleh dianggap sebagai lagenda di Kedah namun status tersebut tidak seharusnya dibawa ke Melaka United.

Selain daripada gol sepakan gunting menarik dan satu bantuan gol ke ketika kemenangan 2-1 atas Petaling Jaya City, apakah lagi yang telah disumbangkan Mat Don dalam tiga lagi aksi terbaharu Liga Super?

Bukan menidakkan apa yang dilakukan Mat Don namun berdasarkan prestasi dalam tiga perlawanan terakhir, apa yang diberikan pemain kelahiran Kosovo itu jauh lebih rendah daripada yang diharapkan penyokong.

Membentuk gandingan tengah bersama Safiq Rahim, Liridon dilihat terlalu bersahaja seakan memandang rendah kemampuan pemain lawan.


Meskipun mempunyai visi hantaran yang baik, sikap Mat Don yang gemar menyimpan bola terlalu lama di kaki membuatkannya diasak pemain lawan sehingga kehilangan bola dan membuka peluang lawan mengatur serangan balasa pantas.

Selain itu, gerakan serangan yang berpotensi mencipta gol beberapa kali terbantut setiap kali bola singgah di kaki Mat Don yang dilihat melambat-lambatkan perlawanan sehingga menyebabkan lawan dapat menutup ruang.

Liridon dibawa masuk Zainal Abidin bagi mengisi kuota import menyebabkan pemain yang diuji, Luka Milunovic terpaksa diketepikan dan menyertai Sabah.


Milunovic yang menjaringkan empat gol untuk Melaka United dalam aksi pramusim kini cemerlang bersama skuad dari Borneo itu apabila meledak tiga gol dalam aksi Liga Premier 2019.

Dalam pada itu, Liridon perlu segera memperbaiki mutu persembahannya bagi mengelakkan dirinya terus menjadi kecaman atau berdepan kemungkinan digugurkan pada pertengahan musim.

Foto: MUSA
Powered by Blogger.